onsdag 10. august 2011

Nybakte grovbrød.



I kveld har jeg prøvd meg på en ny brødoppskrift. Mannen i huset her har spurt etter grovbrød og da måtte jeg jo ta utfordringen :)


Jeg har ikke tatt bilder underveis for det tenkte jeg ikke på. Og det er like greit kanskje, for jeg gjorde en skikkelig amatørfeil.... Jeg glemte å lese gjennom oppskriften FØR jeg satt i gang... Gulp!!
Det førte til at jeg ikke så at det manglet væske.. Så.... Jeg tilførte ett par dl med melk sånn på gefûhlen/måfå/slumps så gikk det seg til.



Deigen ble skikkelig skikkelig klissete når den var ferdig til heving, men litt mel på benken og over hele deigen gjorde susen det! :) 


Brødene ser ikke store greiene ut når de er i formen, men bare vent :) 
 Nam nam, gode rundstykker til heving!!

Oppskriften holder til 4 brød i 1,5 liters form.

1kg sammalt hvete fint
1kg hvetemel
2pk gjær
1dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1/2 dl hvetekim
3ss olje
1,5 l lunkent vannEtt par dl melk på øyemål

Stekes på 200 grader i ca 50 -60 min. Nederst i ovnen.



Fine ferdigstekte brødene med knasende skorpe!
 Og sånn ble rundstykkene til slutt.
 Rykende ferskt rundstykke med gulost på, mmmmmmmm så god kveldsmat!


TIPS: Neste gang jeg skal lage denne oppskriften, skal jeg trille den til pariserloff-format. Og så skal jeg ha havsalt og finhakket hvitløk i deigen. Når den skal stekes skal jeg pensle med olje og drysse på havsalt på toppen. Nam!! Det er jeg sikker på kommer til å smake bra!!
Kunne jo alltids hatt soltørkede tomater inni også, men det er vi ikke sånn kjempebegeistret for ;) 



Enjoy! :) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)