onsdag 18. juli 2012

Ostekake gone fullstendig wrong...


I dag fant jeg ut at jeg skulle lage en ny variant av ostekake. Fant en oppskrift på nett, som jeg har mistet nå pga restarting av maskinen dessverre, men min kake ble ikke i nærheten av den for å si det mildt..
Jeg ville heller ha kalt det en myk fromage altså... Men fantastisk god i smak, mmm!!!

Her er i alle fall oppskriften, steg for steg, trinn for trinn.

180 gram kjeks.
75 gram smeltet smør

100 gram smeltet sjokolade
300 gram nøytral kremost
2 dl fløte
75 gram sukker
150 gram jordbær
melis
sjokolade

Knus kjeksene til små biter og hell over det smelta smøret.

Legg bakepapir i bunnen av en kakeform. Jeg har smurt sidene og hatt på semulegryn. Klapp ned smulene slik at bunnen bli kompakt.

Smelt sjokoladen over vannbad eller i micro og la den stå til avkjøling på kjøkkenbenken mens du lager resten av røren.

Rør kremost, kremfølte og sukker glatt. 

Vend inn friske bær i røren.

Ser det ikke herlig ut? :)

Rør forsiktig inn sjokoladen som helles over i tynn stråle.

Slik ble det i min røre. Tynne små stenger med sjokolade..

Hell massen over kakebunnen og glatt ut med en spattel/kniv.
La stå kjølig minst to timer i kjøleskapet. (Min stod i kjøleskapet i 5 timer og likevel var myk)

Etter de 5 timene så den slik ut og jeg bare tok på noen jordbær på toppen for litt pynt.
Hadde egentlig tenkt å ha på et tynt lokk med smeltet sjokolade, så siktet melis og dekke hele toppen med jordbærskiver.


Selv om den vat kjempemyk så hadde den en fantastisk god smak! Ble overrasket over at det kunne bli en såååå god jordbærsmak i en ostekake altså! :)

Jeg kommer nok til å prøve meg på denne igjen, men da skal jeg prøve med noen bær som ikke inneholder fult så mye væske, samt den skal få stå i kjøleskapet over natten ;)

Ha en fin uke videre! :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)