søndag 12. august 2012

Kake til bestefar sin bursdag.


Gratulerer med dagen, bestefar!! :) I dag var  det din tur til å feires! :)

Jeg ville lage en kake til bestefar som er"typisk han". Og da ble det modellering som måtte til, gitt! Ikke min sterkeste side, men han skjønte med en gang hva jeg hadde prøvd å lage så da var det på en måte greit, he he!
Malingsspann og malekost siden de holder på å male huset, hammer og sag fordi han konstant har noen bygge og fikseprosjekter, enten hjemme eller på hytta, he he!! 

This is how I did it, trinn for trinn :)

Jeg lagde to sukkerbunner, hvorav den ene delte jeg i to slik at jeg hadde tre bunner igjen. Og de dynket jeg med laken fra hermetiske fersken. 
Jeg pisket opp kremfløte, men stivpisket den ikke. Så hadde jeg oppi rørte jordbær. Alt dette vendte jeg forsiktig sammen. 

Dette ble fyllet i første etasjen.
Oppå den kremen hadde jeg hermetisk fersken som jeg kuttet opp i biter. 

Dette strødde jeg bare over kremen. Var godt med litt anderledes fyll!
I andre etasje hadde jeg pisket krem og små biter av hermetisk fersken. 

Dette ble også smørt ut over sukkerbunnen. Det er ikke nødvendig å smøre det helt til kantene for det vil tyte utover når alle lagene med sukkerbrød og toppinger kommer på plass.

Oppå dette laget med krem hadde jeg ferske bringebær som jeg  hadde delt i to. Dette gav  en frisk sommersmak på kaken :)
Så var  det på plass med loftet :) Denne bunnen smurte jeg også med et lite lag av kremen slik at bunnen ikke  skulle bli så tørr på undersiden.

Hele kaken ble dekket  med sjokoladesmørkrem som jeg hadde i en halv pakke Philadelphia ost med sjokoladesmak. 

Her er kaken ferdig med marsipanpynten på plass. Bokstavene lagde jeg dobbelt og i to forskjellige farger slik at det skulle vises tydelig. Må jo vise at  vi setter pris på bursdagsbarnet, uansett alder, he he!
Det ble en høy kake!! :) Så det var ikke store stykkene man skulle ta før man merket at  det  var mektige saker, he he!!

Og grunnen til at jeg lagde vanlig sukkerbrødkake med sjokoladetrekk er enkel. Min bestemor pleier alltid lage bløtkake og min tante pleier alltid lage sjokoladekake.
Så da tenkte jeg, jaja, hvorfor ikke lage noe midt  i mellom jeg da? He he he!!

Ha en fin søndagskveld videre folkens og ha en god kommende uke!! :) 









3 kommentarer:

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)