mandag 9. juni 2014

Rabarbra og bringebær tarte tatin


Jeg har lenge tenkt på å lage en kake med rabarbra, men har bare ikke funnet "den rette" oppskriften.

Men i dag da jeg så på instagram så fant jeg den!!

En av mine tidligere dommere i Kakekrigen, Lars Lian, hadde lagt ut en oppskrift som virket veldig god.
Så da var det bare å dra på butikken for å handle inn det lille jeg ikke hadde hjemme :)

Røre:

150 gr smør 150 gr sukker 3 egg 150 gr mel
Revet skall fra 1 sitron 1 ss revet ingefær 0,5 ts kanel 0,5 ts bakepulver
Pisk romtempererte smør og sukker til hvitt. Tilsett ett egg om gangen. Ha i sitronskall og ingefær. Så det tørre og visp forsiktig.
Fyll: 4-5 tynne stilker rabarbra 1 god neve bringebær 100 gr sukker 3 ss vann 1 ss smør
* Rens og kapp opp rabarbraen til biter på 1 cm. * Dekk bunnen med bakepapir av en rund form 24 cm og smør kantene med smør. * Ha sukker og vann i en kjele og kok opp til karamell. Ta vekk fra platen og ha i smør. * Hell karamellen i bunnen av kakeformen og ha så i rabarbra og bringebær).
* Strø over litt kanel og sukker. * Dekk over med røren. * Sett midt i ovnen i forvarmet ovn 210 grader i 25 minutt. (Jeg hadde litt mindre form og måtte ha inne i 35 minutt) * La stå på benken noen minutter etter stekt, løsne fra kanten med en kniv, hvelv over på fat.

Jeg pisket opp kremfløte og hadde i ekte vaniljesukker som jeg hadde ved siden av kaken.

Fantastisk godt!!! :D
Takk for tipset, Lars!! :D



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)