søndag 5. januar 2014

Ble en del kaker i jula gitt!


I år ble det ikke annen småbakt enn pepperkaker. Jeg var borte første delen av desember og da jeg kom tilbake igjen var det hurrameihei for å rekker ferdig alt til julaften :p

Men vi overlevde jo uansett! Så alt går jo men savnet det med å bake småkakene så i år måååååå vi få det til!

Vi hadde julaften hjemme i fjor og til da hadde jeg laget en kake, men den kommer ut senere.

Vi hadde også en mini-julaften hjemme i romjulen og da hadde jeg laget denne.
Veldig enkel og ikke avansert kake, akkurat sånn som bakst i julen skal være ;)



Oppskrift jeg har brukt tidligere:
250 gr mel 
1/2 ts salt 
2 ts kakao 
115 gr usaltet smør , romtemperert
300 gr sukker 
2 store egg 
1 ts vanilje ekstrakt 
 240 ml kulturmelk 
ca 1 ss wilton rosa pastafarge eller mere 
1 ts hvitvinseddik 
1 ts natron 

* Pisk lett sammen smøret
* Ha så i sukkeret og pisk disse to varene godt sammen
* Ha i ett egg om gangen og pisk godt mellom hver gang. Skrap godt langs kantene slik at alt kommer med.
* Ha i vaniljen og rør godt rundt.
* Hell kulturmelka i en egen bolle.
* Nå skal fargen oppi. Hvis du syntes det blir for lite farge så kan du ta i litt mer.
* Pisk godt for å blande alt sammen.
* Mål opp og sikt melk, kakao og salt i en egen bolle.
* Nå skal det vekselsvis av den rosa melka og det tørre inn i bakebollen. Start og slutt med det tørre
* Kle formene med bakepapir i bunnen og smør sidene, evt kle sidene også med bakepapir.
* Denne røren rekker til to former på 20 cm eller en form på 24-26 cm. 
* Jeg brukte denne gangen to former på 24 cm og kuttet den ene bunnen i to.
* Så siste, men ganske så vesentlige ingredienser; Mål opp eddik og natron i en liten skål, bland godt og ha i røren. 
* 175 grader i ca 25-30 minutt. Sjekk kaken med en stekenål/strikkepinne i midten etter 25 minutt. 
* Når kaken er ferdig stekt skal den hvile i formen i 10 minutt, ta den så ut av formen, snu den på hodet og la den ligge sånn på rist til den er avkjølt.

Oppskrift sjokoladekrem:
275 gr kremfløte
200 gr grovhakket lys kokesjokolade
120 gr grovhakket mørk 70%  kokesjokolade
300 gr hakket blød nougat, Odense
4 gr salt

* Varm opp fløten til nesten kokepunktet.
* Ha alt annet i en bolle og hell over den varme fløten.
* La stå noen minutter før du rører forsiktig blandingen helt jevn. 
* Smak for å sjekke om du ønsker mer salt i.
* Dekk bollen med sølvfolie og la den stå på kjøkkenbenken over natta.
* Røres om før den skal brukes.


Som sagt en veldig fortgjort-kake. Kakebunnen hadde jeg i frysen fra før og kremen lagde jeg kvelden i forveien. 
Pynten er strøssel og hjemmefarget marsipan. 

Det var et lite stykke igjen etter selskapet og det hadde jeg med på jobb. Og der forsvant det gitt :)

Håper alle har hatt en fin jul og får et fint 2014 :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)