onsdag 12. februar 2014

Kakekrigen, finaleuke episode 3 :)


EEEEEEEEEEEEENDELIG!!!!!!! Endelig var det min tur til å ha på meg det gule forklet!!! Steike så lenge jeg har ventet på det, hehehhe!!
Og det føltes såååååå godt :)

Oppgaven i dag var å lage porsjonskake. Og vi måtte ha minimum 6 stykker å servere dommerene.
Min opprinnelige plan var å lage 3 forskjellige fyll, men fikk i siste liten før avreise beskjed om at de bare kunne ha en type.
Jeg skulle hatt lemoncurd med glasert kiwi, bailyessjokoladefyll med bringebær og lime m/mascarponekrem. 
Men ble da heller bare lemoncurden :)

Fikk eminent besøk i garderoben ;)

Tonje koser seg på desken sin mens vi andre ble stylet :)

Jeg har enda til gode å se noen som har skrevet at det er kun normale deltakere denne sesongen :p

En liten pause før action er viktig å ha :)

Nå har det jo vært sånn de tidligere episodene at det har jo alltid "vært noe" med meg og bakingen min.
Og det kunne jo ikke være noe anderledes denne gangen heller, haha!!

Jeg hadde nemlig glemt å skrive opp steketemperaturen på bunnene.. Jadda :p
Så hva måtte jeg gjøre da? Joda, blindbaking :) 
Jeg hadde begynt å få noe smaksløker tilbake igjen, men så skulle jeg jaggu få denne utfordringen i tillegg :p
Så da var det bare å sette i gang med forskjellige steketemperaturer da :) 

Og det gikk jo greit da! Dommerene syntes jo de var perfekt stekt så det ordnet seg greit til slutt, hehe!!


OPPSKRIFT:
Tarteletter.

Bunn:
4 dl mel
1 dl melis
200 gram smør. Romtemperert
2 ss kaldt vann

• Kjør alt i kjøkkenmaskin. 
Har man ikke maskin kan man blande det for hånd. Bland først smør og mel, deretter 
resten. 
Jeg blandet alt for hånd for å være sikker på at deigen ikke ble en for kompakt masse.
* Kna til jevn deig 
• Denne deigen trenger ikke hvile kaldt.
• Trykk deigen i formene og prikk bunnene.
• Stekes først 8 minutt på 200 grader.
• La formene hvile litt før de vippes ut.
• Stekes så uten former i 2-3 minutt. Viktig å følge med på de!
• Sett til avkjøling.

Glasering av frukt og bær:

2 dl eplegele

• Smelt geleen i en gryte på svak varme.
• Dyp bær og frukt i geleen med en gaffel.
• La de hvile litt før de legges på tartelettene.

Lemoncurd:

5 eggeplommer
1 dl fløte
125 gram sukker
1 sitron (saft og skall fra denne)
100 gram usaltet smør. Skal smeltes.
1 kiwi

• Ha alt utenom smør i en gryte.
• Varm opp uten at det koker.
• Rør til det tykner, ca 5 minutt.
• Ta av gryten fra platen og rør inn smøret.
• Avkjøl kremen.
• Pyntes med glasert kiwi.

Her er mitt bidrag til denne oppgaven :)

Camilla sine

Hind sine

Og Tonje sine

Endelig en oppgave som jeg har veldig godt fornøyd med!!!! :D


Det jeg lagde i denne episoden er noe av det beste jeg spiser så jeg er veldig stolt over å ha presentert det til dommerene og at de faktisk syntes mine var dagens beste :D


I morgen blir en hektisk dag!!!! Så det er ikke bare fingrer og tær som jeg krysses for det. Det er alt som kan krysses!!

En bryllupskake på TO timer!!!!! 
Har noen av dere prøvd å lage en bryllupskake UTEN tid? Mhm! Det tar tid.. Lang tid...
Så dette kan bli festlig å se på, hehe!!!

Jeg er så utrolig stolt av meg selv og fornøyd over å stå i selve finalen i finaleuken!! Herregud, det hadde jeg aldri trodd da jeg havnet på audition... 
Så i morgen er det brist eller bære!! :D :D 

Sees i morgen? :)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)