søndag 11. mai 2014

Siste utfordring fra Hele Norge Baker og Regal!! Hjelpes!!


Da har jeg prøvd meg på den siste utfordringen jeg fikk fra Hele Norge Baker og Regal. Og jeg skal love at haken min var nede i kjelleren da jeg leste oppgaven!!
Overflødighetshorn pluss 3 forskjellige typer konfekt hvor det skulle være 10 av hver. Og det skulle være søtt, bitter og sterk. På 4,5 time.

Ehm... For meg som aldri hadde laget kransekakemasse så tenkte jeg at det var styr nok med å lage kransekakemassen på den tiden, hahahah!!! 
Men det var jo bare å sette igjen med brainstorming det! Og hive seg i det, heheh!!

Kransekakemasse.

Ingredienser
500 gr. mandler
500 gr. melis
3-4 eggehviter
2 ss. hvetemel
Fremgangsmåte:
* Mandlene males og blandes med melis i en kasserolle (ikke bruk jerngryte).
* Vend inn 2 av eggehvitene (disse skal ikke piskes).
* Varm deigen så i kasserollen over middels varme, og rør inn resten av eggehvitene (fremdeles ikke piskes).
* Elt godt hele tiden. Deigen er klar når du såvidt brenner deg på fingerene.
* Pakk den godt inn i plast og la den kjølne litt.
* Trill så fingertykke pølser og trill litt på dem med hendene etterpå.
* Spray formene godt med formfett og semulegryn, og fyll dem med pølsene. Skråskjær ved skjøtene og klem lett til.
* Sett kransekakeformene på stekeplater.
* Steketid: 210 grader, 12 minutter, nederste rille.
* Når kransekakeringene er ferdig stekt og tas ut av ovnen, lar du dem ligge litt før de tas ut av formene.
* La ringene hvile litt før du gir de et dunk og så tar de ut av formene.

Jeg satt sammen ringene med smelta sukker. ( Ha sukker i en stekepanne og smelt dette. Det tar litt tid før det faktisk smelter, men hold øyne med pannen hele tiden! Og pass på for dette er varmt!!)

Oppskrift på søt konfekt:

Hvit sjokolade med coctailbær100 gr Delfiafett
250 gr hvit sjokolade
250 gr melis
Litt raspet lys sjokolade
Coctailbær

Fremgangsmåte:
* Smelt fettet og brekk i den hvite sjokoladen. La dette smeltes til en jevn røre.
* Rør i melisen.
* Jeg lot dette avkjøles litt før jeg raspet oppi sjokolade i blandingen, på den måten smeltet ikke den lyse sjokoladen helt.
* Hell i former og ha i et halvt coctailbær og sett i kjøleskapet.

Lys sjokolade med konjakk:
250 gr lys sjokolade
250 gr melis
100 gr Delfiafett
En slump konjakk

* * Smelt fettet og brekk i den hvite sjokoladen. La dette smeltes til en jevn røre.
* Rør i melisen.
* Jeg kokte konjakken i en egen gryte før jeg hadde den i sjokoladeblandingen. Det fordi jeg ikke ville ha alkohol i konfekten.
* Smak deg frem til hvor mye konjakk du ønsker å ha i. Det er en smakssak tross alt.
* Hell i former og sett i kjøleskapet. 
Mørk sjokolade med bananpasta og pistasjenøtter:250 gr melis
100 gr Delfiafett
250 gr 85% mørk sjokolade
Bananpasta
Pistasjenøtter

* Smelt fettet og brekk i den mørke sjokoladen. La dette smeltes til en jevn røre.
* Rør i melisen.
* Fyll formene halvveis og legg så i en liten slump med bananpasta før du fyller opp formen med sjokolade.
* Settes i kjøleskapet.
* Når sjokoladen er nesten stivnet legger du på hakkede pistasjenøtter på toppen.
Ringene ble pyntet med smelta sjokolade og strøssel i flaggets farger. Vi spiste nemlig denne kaken da vi så på finalen i Melodi Grand Prix, eller Eurovision songcontest som det også heter :)


Deretter la jeg på de forskjellige sjokoladene rundt på fatet. Var ikke alle jeg fikk tatt bilder av siden de ligger overalt på fatet, men dere får i alle fall et inntrykk :)
Som sagt så var det første gang jeg prøvde meg på kransekake og jeg skal være den første til å innrømme at jeg har lært en god del ting, hehe!!
Men jeg skal lage kransekake igjen om et par uker så da stiller jeg litt sterkere :)
Desserre er de andre bildene jeg tok blitt borte fra maskinen, men hvis jeg finner de igjen skal leg legge de inn i dette innlegget :)
Da var den siste utfordingen fra Hele Norge Baker og Regal ferdig og mine to oppgaver er ferdiggjort.
Takk for at dere ville utfordre meg som en av landets 5 bloggere! Jeg setter stor pris på det :D

2 kommentarer:

  1. Ser vanvittig fristende ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, Ingvild!! :) Må jo si at det ble godt, hehe!! :)
      Håper du lager det en dag! Og sier hva hva du syntes!! :D
      *Tone*

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)