søndag 12. juni 2011

Dåpskake




Denne kaken lagde jeg til en av nevøene våre sin dåpsdag. Det er første ordentlige "pyntekaken" jeg prøvde meg på, så det var bare å krysse det som krysses kunne ;)
MMF`en sprakk litt og grunnen, fant jeg ut i ettertid, var fordi jeg ikke hadde siktet melisen. Man blir klok av skade! :) 

Jeg farget mmf`en med Wilton son Azur blåfarge. Resten av hjertene og bordene er ufarget mmf. Sølvhjertene og borden fåes kjøpt på blandt annet Jerniabutikker

Fyllet er sjokoladekrem med raspet sjokolade og karamellsaus.

Oppskrift på sjokoladesmørkremen:
200 g melange
500 g melis
2-4 ss kakao
2 ts vaniljesukker (eller du kan bruke vaniljeekstrakt)
2 egg.
* Rør smøret luftig.
* Sikt inn meteparten av melisen sammen med kakao og vaniljesukkeret. Rør dette godt.
* Tilsett ett egg om gangen.
* Sikt inn resten av melisen til ønsket konsistens.

Sjokoladekaken:

300 g smør/ margarin
600 g farin
3,5 dl melk
4 egg
500 g mel
1 ss vaniljesukker
4 ts bakepulver
3-4 ss kakao

* Rør smør og sukker hvitt.
* Rør inn eggene ett om gangen, så melk og tørre annenhver gang. 
* Hell røren i papirkledd langpanne. 
* Sett på nederste rille dersom du setter langpannen på et stekebrett. (på midterste dersom du kun benytter langpannen)
* Avkjøl kaken noen minutter i formen. 
* Velv den over på rist og trekk av papiret.

2 kommentarer:

  1. Utrolig fin for å være første pyntekake :) Tenkte jeg skulle lage en lignende til sønnen min sin dåp i mai :) lurte bare på en ting: i forhold til MMF, hvor mye trenger man til en langpanne? Har bare laget til en rund form tidligere.. Takker for hjelp :)

    Mvh
    Sandra

    SvarSlett
  2. Takk for det :)

    Dt kommer helt an på hvor mye MMF du skal ha til pynte utenom selve lokket.
    Og hvorvidt det er en stor langpanne eller liten.

    Jeg lagde en stor langpanne en gang med MMF-lokk og da brukte jeg to poser Marshmellows. Da hadde jeg nok til lokk og pynt i forskjellig farger.
    Bedre med for mye enn for lite, det er i alle fall sikkert :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)