mandag 13. juni 2011

Grove rundstykker.



Dette er jo ikke en kake oppskrift, men jeg syntes de ble så gode at jeg måtte bare legge denne inn! Utrolig enkel oppskrift og de ble kjempegode!
I går fikk storejenta overnattingsbesøk og da satt jeg en rundstykkedeig. Er jo kjempegodt med ferske hjemmelagede rundtstykke til frokost! :) 
Jeg lot de heve ekstra lenge begge gangene slik at de skulle bli skikkelig luftige og gode. Hadde også solsikkefrø og esamfrø både inni og utenpå. Penslet med smeltet smør og melk. Nam!!

Oppskrift 20 rundsstykker:
1pakkefersk gjær
6dllunken melk
1tssalt
2tssukker (kan sløyfes)
4ssolje
6dlsammalt hvete, grov
Ca 9dlhvetemel , siktet


* Smuldre gjæren i en bakebolle
*. Hell den lunkne melken over gjæren og rør.
* Tilsett salt, sukker og olje.
* Rør inn det grove melet. Tilsett resten av melet litt etter litt, til deigen blir jevn og smidig. Den skal ikke henge fast i redskap eller bakebolle.
* Dekk til med plast og la den heve til cirka dobbel størrelse.

* Elt den ferdighevede deigen litt og trill den til en jevn pølse. 
* Del pølsen i like store deler. Trill glatte, sprekkfrie rundstykker eller avlange baguetter.
* Legg dem på bakepapir på en bakeplate. Dekk til med plast eller et kjøkkenhåndkle og la de heve ca ½ time på et lunt sted.
* Dusj eller pensle med vann like før de settes i ovnen. ( Jeg smeltet smør og penslet med det og melk, namnam)
* Stekes midt i ovnen på 240 °C i ca 10 minutter. Avkjøles på rist. 

Enjoy og ha en flott mandag!! :)

6 kommentarer:

  1. Fiiine bloggen, de rundstykkene så supergode ut!
    de må jeg prøve.. kan jo ikke bake muffins heeele tiden!!!

    Legger denne og til på blogglista mi!

    *klem V*

    SvarSlett
  2. De ble utrolig gode! :) :) Storejenta slukte de, hehe!!! :)
    Så koselig da :) :) :)

    SvarSlett
  3. Disse rundstykkene så kjempegode ut. Jeg elsker gjørebakst, og disse skal jeg prøve. :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk May-Helen! :) Det er den letteste oppskriften og deigen jeg har vært borti og så SÅ gode de ble! :)

    Neste gang kommer jeg til å ta litt havsalt og urter i deigen. Og strø grovt havsalt over. Tror det blir godt! :)
    Jeg gjorde ikke det denne gangen siden ungene også skulle ha de.
    Klem!

    SvarSlett
  5. Mmmmm, disse må jeg prøve. Ser såååå godt ut:)

    Klæm♥

    SvarSlett
  6. Anbefaler de, Marita!! :) :) Hehehe!!! Si gjerne hvordan du syntes de smakte når du har laget de! :)
    Klem!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)