søndag 19. februar 2012

Saftig sjokoladekake med chocolatefudge!


 Denne kaken ble altså utrolig saftig og god! Det ser kanskje ikke sånn ut på bildene, men jeg skal love at det ikke kommer godt nok frem på bildene. For denne kaken er en liten luring nemlig...
Den kan kanskje se kjedelig og vanlig ut, men..... Åhhh... Den smelter på tunga!!!

Jeg fikk ikke tid til å pynte den noe særlig ettersom Melodi Grand Prix begynte. ( Ja, jeg er MGP-slave, he he)
Derfor ble det en helt vanlig, enkel og grei pynting og litt siktet melis på toppen. Badabing :)



Oppskrift til kaken:

300 gram meierismør
600 gram sukker
3,5 dl melk
4 egg
500 gram mel
1 ss vaniljesukker
4 ts bakepulver
3-4 ss siktet kakao

* Pisk sukker og smør hvit og luftig.
* Tilsett egg og melk vekselsvis med resten av det siktede tørre.
* Røren helles i langpanne som er smurt eller har papir i bunnen og langs kanten.
* Stekes midt i ovnen, 175 grader i ca 30 minutt. Sjekk kaken etter 30 minutt. Er det fremdeles røre igjen på kakepinnen så ha den i 7 minutt lengre og sjekk igjen da.

Fyllet er chocolate fudge og er bare faaaaaaantastisk!!!!!!! Jeg har brukt oppskriften flere ganger i det siste og den slår absolutt aldri feil!!! 

Oppskrift til frostingen:

300 gram melis
120 gram meierismør
7 ss sjokolademelk
3 ts vaniljesukker
3 ss siktet kakaopulver

* Sikt inn alt det tørre og blandes.
* Ha i alt det andre og pisk til kremen er lett og fluffy.
* Klar til å smøres utover kaken.



Mmmmmmmm, gode sjokoladekaken!!! Jeg har ikke vært den største tilhengeren av sjokoladekaker, for jeg syntes det er så mange som blir så tørre.
Men denne.... Oh lala!! Kan virkelig anbefales!!! :)

19 kommentarer:

  1. Den skal virkelig prøves! Hvor stor form brukte du? Hvis jeg skal bruke denne oppskriften til en stor springform (27 cm), hvordan tror du oppskriften ser ut da? :)

    SvarSlett
  2. Jeg brukte en langpanneform (ikke den megastore, men den som er hakket mindre) og delte kaken i to deler som jeg lå oppå hverandre. Tror det går veldig bra hvis du bruker spring 27 på den :) :) Lykke til og di gjerne hvordan det gikk! :)

    SvarSlett
  3. Så fint. Jeg skal lage et løvehode til vår datters 3 års dag. Er så spent på om jeg får det til, så må nesten prøvelage før bursdagen!:) Når jeg skal dele kaka i to, må jeg bruke en sånn kakedeler, eller går det fint med en kniv også?

    Planen var å lage løven med smørkrem, eller tror du det blir best med krem med philadelphia ost i? Om det blir for mektig tenker jeg..føler jeg er litt på villspor her..:)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med 3 års dagen på forskudd! :)
    Jeg syntes det er nydelig med smørkremen i. Det er det jeg lager mest av fyll til barnekaker :)
    Det går fint an å bruke kniv for å dele kaken! Bare husk å ha en' jevn bevegelse slik at det ikke blir skjevt og hakkete :)
    Masse lykke til og kos deg med kakebakingen :)klem

    SvarSlett
  5. Hei, denne skal jeg lage nå! Er veldig sent, jeg er ikke en god baker akkurat, hehe.

    SvarSlett
  6. Hvordan gikk det med bakingen? :)

    SvarSlett
  7. Den har jeg laget i dag :)og det er den beste sjokoladekaken jeg har smakt.

    SvarSlett
  8. Så bra! :D :D

    Det var kjekt å høre! :)

    SvarSlett
  9. Jeg er selv ikke noe kakemenneske, og sjokoladekake er ikke helt min greie, men denne var virkleig god!
    Synes sjokoladekaker ofte blir tørre og kjedelige, men denne var saftig og god.
    Har til og med måttet gi link med oppskrift videre! :D

    Men jeg lurer på en ting, hvordan gjør jeg det hvis jeg skal fryse den? Med tanke på at den er så bløt... :S

    SvarSlett
  10. SÅ bra!!! Det er alltid gøy å få sånne tilbakemeldinger! :)
    Og er helt enig... Tørre sjokoladekaker er ikke mye å skryte av :p

    Det er ikke noe problem å fryse denne. Ta den opp kvelden i forveien og sett den til tining i kjøleskapet. Null problem! :)

    Og tusen takk for du har linket videre! Det var koselig å høre!

    Klem, Tone.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kaken må jeg prøve meg på så veldig god ut den. jeg er ikke noe særlig baker mester men den må eg prøve. mvh.yvonne

      Slett
  11. Hei Tone!

    Jeg skal bake dåpskake, Rund form (26 cm rund form, med 20 cm rund form oppå).
    Er kaka så bløt at det blir vanskelig å legge sukkerpasta og kanskje å ha to etg?
    Håper på raskt svar!
    Super blogg! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, kaken går fint an å dele i to og trekkes :-)
      Lykke til med dåpsforberedelser! :-)

      Slett
    2. Nå ble svaret mitt postet før jeg fikk skrevet ferdig her.
      Det jeg skulle skrive var at jeg ville brukt et kakebrett i kartong eller drums mellom de to størrelsene, sånn for sikkerhets skyld. Jeg har ikke prøvd denne som etasjekake, derfor tør jeg ikke si noe annet:-)

      Slett
  12. Nam ser virkelig god ut. Jeg har to spørsmål, sånn ca hvor lenge pisket du frostingen? Jeg føler at jeg alltid får så hard frosting. Og det andre jeg lurte på var, hvor stor var langpannen? Sånn ca mål? 30 x 40 eller større enn det?

    SvarSlett
  13. Heihei!
    Jeg pisker den i sånn ca 3-4 minutt. Jeg syntes den er luftig nok da :)

    Langpannen her er en sånn liten langpanne ja. Er ikke den rundt 30*40, mon tro?
    Vi snakker i alle fall om samme panne skjønner jeg, hehe! :)

    SvarSlett
  14. Er denne god med marsipanlokk på, eller hva anbefaler du når eg skal lage dåpskake til helgen? Hvordan får eg et fint lyseblått trekk? Hva er sukkerpasta og hvor får man kjøpt det? (Ikke tid å bestille på nett!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Catharina :)
      Denne passer til alle typer lokk :) Det er det som er så genialt med den, hehe!
      Jeg personlig bruker nesten kun marsipanlokk med mindre det er noen som ønsker noe annet, selvfølgelig.

      Lyseblått får du ved å blande hvit og blåfarge. Jeg vil anbefale Wilton sine pastafarger da de er lettest å få tak i uten å handle på nett. F.eks Jernia, Cacas, Traktøren har disse.
      Jeg begynner alltid med den lyseste fargen, knar skikkelig godt så alt blir jevnt og så tilfører jeg litt om gangen av de mørke fargene. Lag dette et par dager før du skal bruke det for fargen setter seg bedre etter et par dager.

      Sukkerpasta finner du oppskrift på her:
      http://iselinskaker.blogspot.no/2012/12/oppdatert-sukkerpasta-oppskrift_3.html

      Takk for du tittet innom bloggen min og la igjen en kommentar! Ha en flottdag :)

      Slett
  15. Da har jeg nettopp prøvd denne oppskriften, og den ble meget vellykket ��

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)