søndag 12. februar 2012

Sjokolade cupcakes med forskjellig topping.


I dag har jeg laget cupcakes til den store gullmedaljen! Både vanlige størrelse og mini cupcakes. Og i går bake jeg sjokoladekake og til tirsdag er det jo Valentines dag, så jeg bor mer eller mindre på kjøkkenet på fritiden nå, he he!!!!

I dag er det  morsdag og da tok vi turen ut til svigers. Vi hadde med en del cupcakes i vanlig størrelse da og her er noen bilder av de.
Det kommer oppskrift også i eget innlegg og må si at jeg har funnet en ny favoritttopping av sjokolade :)

Vanlig størrelse:

Noen av typene jeg lagde.

Min nye favoritttopping!!!
 Sjokoladesmørkrem
 Sjokoladesmørkrem
 Karamellkrem
 Sjokoladesmørkrem

Oppskrift triple chocolatecupcakes, ca 12 stk.
2,5 del mel
1 dl kakaopulver
2 dl sukker
0,5 dl natron
2 dl sjokolademelk 
1 ts natron
1 ts eplecideredikk
1 dl rapsolje
50 gr sjokolade.

* Sett ovnen på 175 grader.
* Sikt mel, kakaopulver, sukker, bakepulver og natron i en bolle. 
* Visp sammen sjokolademelk og eplecidereddik i en annen bolle. La dette stå et par minutter før rapsoljen helles oppi denne blandingen.
* Smelt sjokolade og ha oppi sjokolademelkblandingen.
* Hell den våte blandingen over i den tørre blaningen og visp kraftig et par minutt.
* Stekes midt i ovnen, 175 grader, 20 minutt.

Jeg ble ikke fornøyd med denne røren. Så lettere tvilsomt at jeg kommer til å bruke denne røren igjen. 
Den hevet seg noe voldsomt i ovnen, så jeg måtte kaste 12 muffins for de hevet over formene og inn i hverandre, det til tross for at jeg fylte opp under halve formen... 

Mini cupcakes:
Samme topping som de i vanlig størrelse.




Her har jeg brukt min bankers-oppskrift! Mine luxusmuffins-oppskrift! Har bare tilsatt litt sjokoladepulver og kakaopulver, badabing :) 

Oppskrift til sjokoladesmørkremen ligger her og de to andre skal jeg skrive opp: 

Karamellkrem:
En pakke smørbukk ( hva som helst av karamell kan brukes)
1/3 l fløte

* Varm fløten i en kjele. Ikke la det koke opp, for da kan det være vanskelig å få den til å piskes stiv senere.
* Hakk opp karamellen og la det smelte inn i fløten.
* La stå kaldt natten over og piskes opp til lett og luftig krem.

Chocolade fudge frosting:
200 gr smør
4 ss kakao
300 gr melis
4 ss sjokolademelk

* Smelt smør i en kjele. Ha i kakaoen og la koke i 1 minutt.
* Ta av fra komfyren ig rør inn melis og melk. ( Jeg sikter inn tørrvarene)
* Avkjøl og piskes opp. (Fargen blir litt blassere, det er helt naturlig)



Da fikk jeg lekt meg med litt forskjellige tipper igjen og kost meg! :) De fleste i vanlig størrelse ble spist opp og jeg skal ha med en haug av mini cupcakes på nattevakt nå. Regner ikke med noen blir med hjem igjen, for jeg skal jobbe med noen skikkelig sukkermomser i natt, he he he!!

Ha en flott morsdag videre, alle mødre! Og til alle dere andre, kos dere videre denne søndagen!

12 kommentarer:

  1. Hei, så flotte de var !!! du er blitt kjempeflink snuppa mi <3 god klem fra tante <3

    SvarSlett
  2. prøvde å lage disse cupcaksene og ble heller ikke no fornøyd... ovnen ble nesten øderlakt og de hevet over alt for mye sånn som du sa.. angrer på at jeg lagde de

    SvarSlett
  3. Hei anonym!
    Så synd det skjedde for deg også :( Det var leit å høre. Håper du har funnet en annen oppskrift som har fungert mye bedre! :)

    SvarSlett
  4. disse var virkelig bra

    SvarSlett
  5. hei!!!
    har lett over hele men finner ikke en oppskrift til karamell frosting, eller jo men enten må de stå over natten eller så der cånn ca. 6 eggehviter. Kan du prøve og lage en til meg...
    Hilsen meg!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heihei, jeg har ikke noe oppskrift på karamelltopping som bare skal stå til kjøling kort tid, dessverre.
      Men du kan jo prøve på den jeg har skrevet over her og la den stå i kjøleskapet et par timer til den er helt kald og avkjølt. Det er det som er hele poenget at en skal være heeeeelt helt avkjølt ;)

      Slett
  6. Hvilken sjokolade har du brukt? De så fantastisk gode ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Hei, jeg har brukt lys kokesjokolade som jeg har blandet litt melkesjokolade i og så har jeg brukt vanlig mørk kokesjokolade :)

      Slett
  7. hvordan får du mønster på frostingen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)
      Jeg bruker forskjellige sprøytetipper: Finnes på f.eks Jernia, Traktøren, Cacas og Ebay :)

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)