søndag 28. april 2013

Pavlova med hjemmelaget eggekrem.


Denne helgen feiret vi bursdagen til en kusine av meg og min bestemor. Og da hadde jeg en kjempeanledning til å lage en Pavlova :) 

Her er min trinn for trinn-forklaring på denne kaken pluss eggekremen.

Oppskrift på marengsbunnen:
6 eggehviter
2 ts hvitvinseddik
4 dl sukker
1 ts maizenna
1 ts vaniljesukker
(pluss kremfløte til en del av kremen i fyllet)


* Forvarm ovnen til 250 grader.
* Tegn opp en sirkel på bakepapir som er 26 cm i diameter.
* Snu bakepapiret og legg på stekebrett.
* Stivpisk eggehviter og ha i eddiken mens du visper.
* Tilsett sukker, maizenna og vaniljesukker litt etter litt mens det fremdeles vispes.
* Når masen er blank og smidig er den ferdig.
* Hell massen i sirkelen på stekebrettet.
* Senk til 100 grader og stekes nederst i ovnen i 60 minutt.
* La den avkjøles litt inni ovnen med ovnsdøren åpen og avslått komfyr. Flytt den så på serveringsfatet.
( Kaken må pyntes rett før servering ellers blir den fuktig og "soggy"/vassen)

Så var det over til pyntingen! Det er jo det gøyeste på hele kaken :)

Jeg lagde hjemmelaget eggekrem/vaniljekrem dagen i forveien og oppskriften og trinn for trinn finner du HER
Var langt i fra så vanskelig som jeg trodde :) 
Og en skikkelig Pavlova har jo hjemmelaget eggekrem. Det er i alle fall det jeg er oppvokst med! :)


Jeg stivpisket kremfløte og vendte inn eggekrem. Mmm, for en fantastisk blanding!!
Så var det bare å helle det på kakebunnen.

Av pynt valgte jeg å gjøre litt nytt i steden for den tradisjonelle pyntingen. Er jo gøy å gjøre litt andre ting også :)
Så det ble kiwi, bringebær og granateple.

Jeg var veldig spent på om denne marengsoppskriften gav meg en helt sprø bunn eller en bunn som var sprø på utsiden og myk inni. Heldigvis ble det den som var sprø på utsiden og myk inni, phu! :) 

Takk for du kikket og ha en flott uke!




3 kommentarer:

  1. Har denne bunnen i ovnen nå :)
    Så nå kan vi glede oss til 17 mai feiring i morgen :)

    SvarSlett
  2. Ha-ha og Hipp Hurra! Denne oppskriften fungerer like godt i år som i fjor!!
    Takk Tone fra Sørlandet!

    Mvh
    ewa:-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)