torsdag 7. juni 2012

Farlig sjokoladeostekake..


Denne kaken lagde jeg til den finalen i ESC 2012. Eller Melodi Grand Prix, som de fleste i Norge sier :) 
Og det viste seg fort at dette var et meget godt valg!!! Det er helt seriøst den beste sjokoladeostekaken jeg har smakt. Den smeltet på tungen og var bare mmmmmm så god!!!!


Oppskriften har jeg funnet på klikk.no

Bunn:
Olje til å pensle formen med
175 gram sjokoladekcookies (jeg brukte sjokolade Gjendekjeks, mmm!)
55 gram smeltet smør

Fyll:
225 gram mørk kokesjokolade
225 gram lys kokesjokolade
55 gram sukker
330 gram Philadelphiaost naturell
4,25 dl kremfløte
5 ss Irish coffe eller liknende (kan sløyfes)

Fremgangsmåte:
* Kle bunnen med stekepapir.
* Knus cookisene og bland de ut med smøret. 
* Dytt blandingen godt ned i formen med en skje og få bunnen jevn.
* Sett formen kaldt i en times tid.

* Smelt de to type sjokoladene i vannbad eller micro og la blandingen kjøle seg ned.
* Rør sammen sukker og kremost til en smidig masse.
* Pisk fløten til en myk krem (ikke like mye som stivpisket krem) og vend inn i ostemassen. 
Vend så kremen inn i sjokoladen og rør til slutt inn Irishen. Tips: For å få den alkoholfri så kan den kokes opp, da beholdes smaken, men alkoholen forsvinner.
* Fyll massen over kjeksbunnen, lag en jevn overflate og sett kjølig i minst 3 timer, helst natten over. 

Kaken kan pyntes med silt kakaopulver, bær og diverse annet hva man selv føler for :) 
Jeg glemte jo helt bær til pynten jeg.. Så.. he he he!! Den fikk bli som den ble :p

Mektige saker!!! Og denne blir faktisk bedre jo flere dager den står. Mmmm!! Ingen tvil om at jeg skal lage denne igjen altså!! Fantastisk god!!! :) :) :)

Anbefaler så absolutt :) :)

6 kommentarer:

  1. Elsker ostekake så denne skal absolutt prøves;)

    SvarSlett
  2. Gjør det! :). Lagde den også i helgen når vi hadde landdtreff, mmmm.:) :) Si i fra hvordan den ble da :)

    SvarSlett
  3. Gjør det! :). Lagde den også i helgen når vi hadde landdtreff, mmmm.:) :) Si i fra hvordan den ble da :)

    SvarSlett
  4. Har laget denne nå. Gleder meg.

    SvarSlett
  5. Håper du blir fornøyd med kaken :)

    SvarSlett
  6. denne må jeg prøve altså :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)