tirsdag 31. juli 2012

Bursdagskake til gutt


Gratulerer med selskapet i dag, Oliver!! :) 

I dag ble  denne kaken hentet. Det er ei venninne av meg som skal feire sønnen sin 10 års dag.
Hun gav meg frie tøyler, men hun sa at hun syntes DENNE kaken var stilig. Så da ble det min inspirasjon :)

Det  er en sjokoladekake som jeg har brukt tidligere og oppskriften finner dere HER.
Fyllet er sjokoladesmørkrem som du ser HER og sjokoladeganachen er HER .
Jeg hadde også Smørkrem med et innslag av Philadelphiaost med sjokolade i. Det  tok jeg bare på slump, så ingen oppskrift der. ( 1/2 boks Philadelphiaost med sjokolade, ca 5 toppede SS med mykt meierismør, siktet melis og rør alt sammen godt i maskin. Fyll på med melis etterhvert dersom den blir for tynn)

Rør sukker og romtemperert smør hvitt. La det røre en stund til det blir hvitt og luftig.

Sånn skal det se ut etterpå :)

Så vekselsvis med romtempererte egg og melk, og alt det tørre. Jeg pleier å sikte inn det tørre for å få kaken luftigere.

Nå er vi godt i gang, mmmm!!! :)

Klar til steking!

Jeg glemte å ta bilde etter steking, men her har jeg delt kaken i to, smurt et lag med sjokoladesmørkrem og så skal sjokoladeganachen smøres ut. Farlig godt altså!!

Hun sa hun ville ha en sjokoladekake som var så god og full av sjokolade at hun ble kvalm av å spise for mye. Vel.. Jeg prøver å ikke skuffe, he he!!

Dette er topplokket. Jeg har smurt på et lag med sjokoladesmørkrem på undersiden her også, he he!
Strødde litt Oboy over.

Og her har jeg kledd kaken med sjokoladesmørkrem på toppen og smørkremen medphiladelphiaosteblandingen langs sidene. 
Her ser dere over 1 kilo marsipan som jeg farget i går kveld. Jeg liker å farge massen jeg skal bruke på kvelden før slik at fargen får satt seg skikkelig. 

Et tips til utkjevling av lokk. Kjevl ut massen og mål med kakebunnen om det er stort nok, eller om du må kjevle mer ut. Da slipper du kjedelig episode med at lokket "akkurat ikke" er stort nok :) 

Jeg  kjevler ut og legger hele matten over kaken. 

Så ruller jeg forsiktig av matten fra marsipanen. Pass på så marsipanen ikke revner.

Og det er kaken ferdigtrukket med lokket :)

Pynten har også kommet på.


Venninnen min var fornøyd da hun hentet den og jeg håper den faller i smak da de skal spise den også, he he!!
Og så håper jeg at jeg har klart det hun spurte etter, nemlig at hun liker den så godt at hun spiser så mye at hun blir dårlig etterpå, ha ha ha ha!!!

Ha en alldeles flott tirsdag :) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)