søndag 20. juli 2014

Druknet sjokoladekake :)

På fredag ble vi invitert opp til et vennepar av oss på grilling og da fant jeg ut at jeg skulle ha med en kake.
Det var ikke så god tid til å lage noe så jeg valgte en superenkel supersaftig sjokoladekake med maaaaasse sjokoladeganache på toppen med haugevis av bær på. :D

Oppskrift på sjokoladekaken til liten langpanne:
400 gr smør
4,5 dl vann
8 ss kakao
9 dl sukker
9 dl mel
1 ts salt
2 ts natron
4 egg
2 dl rømme

* Kok opp vannet og smelt smøret i vannet.
* Tilsett så resten av ingrediensene og bland godt til en myk røre.
* Tilsett røren i en smurt form/kledd form stek midt i ovnen i 45 minutt på 200 grader.




Kaken ser nesten rå ut, men ikke la et dårlig bilde lure dere. Kaka er supersaftig og smelter på tungen <3
Noe av det beste jeg har smakt :)


Glasuren er sjokoladeganache som jeg tilsatte litt melis.

Da ganachen hadde avkjølt seg litt stakk jeg huller i kaken og helte oppå ganachen.
Kaken var fremdeles varm så ganachen vil trekke godt inn i kaken og bre seg ut på sidene. Gjør ingenting, er bare snadder :D
Så jeg helte over litt og litt ganache og lot det avkjøles litt for hver gang jeg helte på mer og mer.

På sidene av kaken der hvor ganachen rant utover la jeg friske bær. Altså, hvem liker vel ikke jordbær og bringebær som er dyppet i sjokolade? ;)




Håper alle har hatt en fin helg :) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)