søndag 12. juni 2011

BMW- kake.




Denne kaken fikk jeg forespørsel om å lage. Moren til ett bursdagsbarn lurte på om jeg kunne lage noe som hadde med BMW å gjøre samt bursdagsbarnet var glad i blingbling. Vel, jeg kunne jo prøve sa jeg, så spurte jeg hvor gammel gutten var. HUN fylte 17 år og elsker BMW, heheh! Ok, jeg tok utfordringen jeg! :)

MMF`en er tilsatt Wilton sort farge for å se ut som litt slitte dekk. Bokstavene er ufarget MMF. Resten av pynten på toppen er vanlig mørkrem, hvor jeg har tilsatt blåfarge på halvdelen. Og selvfølgelig sølvperler til logoen ;)

Jeg lagde tre bunner på denne så den ble ganske høy :) (To vanlig sukkerbunner og en red velvetcake)
26 cm rundform.

1.lag: Sjokoladekrem med sjokoladepletter.
2. lag: Smeltet smørbukk i fløte pisket til krem
3. lag: Smørkrem med kirsebærekstrakt.

Karamellkrem:
3 dl kremfløte
1 pakke smørbukk-karameller
2 ss sukker

* 1 del fløte, karameller og sukker i en kjele.
* Varm opp og røres tykk. Pass på så det ikke koker, for da får du ikke pisket kremen senere!
* Avkjøl. (kremen vil skille seg dersom karamellblandingen ikke er avkjølt.)
* Pisk resten av kremfløten til krem og bland forsiktig inn karamellblandingen. 

Red velvetcake:
200 g mykt smør
5 dl sukker
3 store egg
Rød farge ( Jeg brukte Wilton-farge)
3 ss kakao
1.5 ts vaniljesukker
1,5 ts natron
3 dl kefirmelk
7 del mel
1,5 ts eddik.

* Pisk mør og sukker hvitt. Tilsett ett egg om gangen.
* Tilsett så farge, kakao og vaniljen.
* Bland ut natron i eddik og tilsett dette i røren.
* Rør inn vekselsvis inn kefir og mel.
* Pik til røren er godt blandet og fri for klumper.

175 grader, midt i ovnen, 30-40 minutt. 

Vanlig sukkerbrød:
4 egg
150 g sukker
150 g mel
1 ts bakepulver

* Visp egg og sukker hvitt.
* Rør forsiktig inn siktet mel og bakepulver.
* Stek kaken i smurt form.

Nederste rille, 30 minutt. 175 grader.


Jeg har registrert bloggen min på bloggurat:
http://bloggurat.net/minblogg/registrere/06de93ea6266b0a2eea6abafa740cfea70ff0b09

2 kommentarer:

  1. Kjempe stilig! Typen blir 23 og han har BMW hekta.. hmm.. lurer på hva jeg skal finne påm da jeg ikke har så mye peiling på baking osv :P hehe.

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha :)

    Du kan jo lage en BMW-kake til han? :)Det trenger jo ikke være så vanskelig, hvis du vil lage noe godt og enkelt?
    En vanlig sjokoladekake og skrive BMW på med melisglasur? :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)