onsdag 10. august 2011

Saftig sjokoladekake!


I morgen skal ei venninne og meg i Dyreparken sammen med noen av ungene og DA må vi jo ha med noe snacks!!

Oppskriften er som følger:
400 g smør
4,5 dl vann
9 dl sukker
6 ss sjokoladepålegg/ kakao
9 dl mel
1 ts salt
t4 ts bakepulver
5 egg, romtemperert
GLASUR
450 g melis
180 g smør, romtemperert
4 ts vaniljesukker


9 ss sjokoladepålegg/kakao 
( 9 ss sterk kaffe dersom det er ønskelig)

Jeg hadde ikke mer kakaopulver hjemme så da måtte jeg tenke alternativt! Da ble det rett og slett sjokoladepålegg! Enkelt og greit :) Jeg har brukt det alternativet i muffins tidligere og det gikk fint det! :)

Denne oppskriften var litt anderledes enn de jeg har brukt tidligere så jeg har tatt litt bilder underveis.

* Kok opp smør og vann, rør deretter inn sukker og rør til alt er oppløst.

 Når sukkeret hadde smeltet så ble røren ganske tykk og gjennomsiktig. Tar IKKE lang tid!

* Rør inn de tørre ingrediensene og hell i etapper over i den varme røren. Bland inn ett egg om gangen. 
Det ser ikke sånn kjempelekkert ut dette her, men lover at det blir godt til slutt, hehe!!




* Hell røra i en langpanne som er kledd med bakepapir. Stekes i 30-40 minutt på 180 grader. Midt i ovnen. 
Nam!! Nå lukter det godt i huset, gitt!

Siden jeg skulle ha kaken med i sekken, valgte jeg vanlig melisglasur.

 Halve kaken ble med i parken :)
 Saftig og god kake :) 

Kos dere videre på denne torsdagen :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)