lørdag 18. august 2012

Traktorkake til en bursdagsgutt!


I dag lagde jeg en traktorkake til sønnen til ei gammel klassevenninne av meg. Jeg klarte å lese feil på meldingen fra henne, så han er altså 2 år, kremt.. Men det var bare å lage tallet om til et 2-tall, så det  ordnet seg fint det, he he! Enda godt hun oppdaget det mens hun fremdeles var hos oss :p

Oppskriften jeg har brukt er en sjokoladekakeoppskrift jeg har brukt flere ganger før, som blir saftig og god. Den holder seg også god lenge :) Smørkremen er den jeg alltid pleier å bruke. Noe ble tilsatt sjokolade, mens noen andre deler ble  tilsatt farge.


Gul smørkrem, sjokoladesmørkrem og grønn smørkrem må til på ei traktorkake :) 

Her har jeg merket opp hvordan jeg skal skjære til kaken. Lagde en stor langpanne for å få nok kake. Det er ikke lange trinn-for-trinn beskrivelsen denne gangen, men noe steg for steg ble det :)

Fyllet må på plass :)

Nærmer seg nå!

Nå er kaken klar til å bli  dekket med marsipanen.

Marsipanen farger jeg alltid dagen i forveien ettersom fargen setter seg mer etterhvert. Derfor gir jeg meg med å tilsette farge når jeg ser at fargen er bittelitt lysere enn det jeg egentlig vil ha den. 
Så den sorte fargen var f.eks mørkegrå i går. 

Dette er så langt jeg kom i å ta bilder underveis. For det ble et løp mot tiden, he he!! Var akkurat ferdig med å ta bildene da kaken ble hentet. Hadde ikke fått tatt av meg hanskene en gang, he he!! 
Og regnvær og lummert ute er ikke det beste å lage kaker i.. Uff. Men hun som hentet kaken ble i alle fall fornøyd, så da håper jeg bursdagsgutten også blir det i kveld!! :) 

Traktor med smilefjes og  høyballer! Traktoren står på et-lagsbunn som jeg har  sprøytet på smørkrem for å få litt  gressliknende effekt. Dette var et ønske av mor til bursdagsbarnet.
 Høyballene og hjulene er laget som cakepops, bare uten pinnen og sjokoladen utenpå. De er trukket med hvitfarget marsipan.

Det  har vært en ny og spennende kake å få lage! :) Takk for tillitten og håper den faller i smak i kveld! :) 



6 kommentarer:

  1. Kjempe fin og stilig kake:) flink du er:)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Lene! :) Hyggelig å høre!

    SvarSlett
  3. Kjempe fin og stilig! Vurdere denne sterkt til to-årsdagen som skal feires her til helga, han er traktorfrelst;) Hvor mye marsipan går med sånn ca?

    SvarSlett
  4. Hei. Fin kake 😃 passer det å bruke sånn sukkerpasta til lokk på en slik kake eller burde man bruke marsipan ?

    SvarSlett
  5. Heia! 😊
    Det går helt fint å bruke fondant til lokk, ja. Ingen problem!
    Hilsen Tone

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)