mandag 27. august 2012

Kake til sølvbryllup.


Denne uken hadde en ene tante og onkelen min sølvbryllup! Det er nesten så det hører sjeldenheten til nå faktisk! Så ekstra gøy er det å ha  noen i familien som feirer dette! :D

Min bror var brudesven og jeg var brudepike. Var ikke gamlejenta da, 6 år, men husker masse fra  den dagen! Var kjempestolt :)

Kakebunnoppskriften jeg brukte er ny for min del. Fant jeg i en gammel kladdebok fra skoletiden, he he!!
Jeg brukte 30 cm form og kaken hevet seg ikke nok til at jeg tok sjansen på å dele den i to.
Så hvis den skal deles så må det brukes mindre form.

* 2 egg
* 300 gram sukker
* 300 gram mel
* 3 ss kakaopulver
* 3 ts bakepulver
* 150 gram smør
* 1/4 liter melk

* Pisk sukker og egg til eggedosis i 5 minutt.
* Smelt smøret og ha i en bolle som også tilsettes melk og kakaopulver.
* Bland mel og bakepulver godt.
* Ha vekselsvis i det våte og det tørre opp i eggedosisblandingen.
* Smør formen og strø rundt med smulegryn, slik at kaken slipper lett taket etter steking.
* Midt i ovnen, 170 grader, ca 1 time. Sjekkes med tynn pinne etter 50 minutt for sikkerhetsskyld ;)

Min tante har blandt annet sjokoladeallergi, så det måtte taes hensyn til.
Her er kaken heeeelt avkjølt og jeg har kledd den med sjokoladesmørkrem som jeg har tilsatt Freia sjokoladesaus.

Lagde en dobbel kant på kaken for å skape et innttykk av volum og høyde av kaken, til tross for at det er 1-lagskake.

Sjokoladesausen ble også lagt som et lag oppå kaken. Eeelsker sjokoladesmak, he he!

Slik ble kaken seende ut til slutt med et lag bringebær på toppen og litt mer sjokoladesaus :) 

Til tross for sjokoladeallergi kunne jeg bruke sjokoladepulver og Freia sjokoladesaus. Så det går an å lage noe med sjokoladesmak selv om en person har allergi :) 
Dette ble også avklart med sølvbryllupsbruden på forhånd slik at vi slapp en tur til sykehuset ;)

Gratulerer med dagen, nok en gang!!! Det var en kjempeflott feiring og vi gleder oss til mange mange mange flere år!!! <3 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)