søndag 23. juni 2013

New York cheesecake med blåbær.



I dag feiret vi svigermor og den eldste svogeren min og da hadde jeg med kake.

Jeg har lenge hatt lyst til å lage denne ettersom jeg aldri har laget den før. Jeg har forøvrig kun smakt den en` gang tidligere og må innrømme at jeg husker ikke hvordan den smakte, hehe!!
Så dette kunne bli en spenstig opplevelse ;)

Jeg fant oppskriften her og den er som følger:

Bunnen:
300 gram kjeks (jeg brukte Gjende-kjeks uten sjokolade)
150 gram smør


* Smelt smøret
* Knus kjeksene enten i maskin eller i en sterk pose og slå med en kjevle.


* Blandes godt sammen og klappes ned i en form.
* Jeg brukte rundt form 26 cm.
* Stekes i en forvarmet ovn på 175 grader i 10 minutter.
* Avkjøles etter stekingen.

Kaken:
600 gram Philadelphia naturell (jeg brukte light)
2 1/2 dl kesam ( jeg brukte mager)
1 dl sukker
1 dl maizenna
2 ts vaniljesukker
3 egg
1 dl kremfløte
200 gram hvit sjokolade
1 1/2 dl ferske eller frosne blåbær (kunne med fordel vært 2- 2 1/2 dl)


* Pisk romtemperert Philadelphia og kesam sammen til en luftig krem.


* Bland alt det tørre sammen og hell det så oppi Philadelphiakremen.


* Pisk inn eggene. Ett om gangen og bland godt mellom hvert egg.
* Hell oppi fløten.


* Knekk sjokoladen og smelt den enten i vannbad eller i micro. Husk at hvit sjokolade er tørrere enn vanlig sjokolade og derfor tåler mindre. Så sjekk sjokoladen ofte når den blir smeltet.
* Hell sjokoladen i røren og rør godt.


* Hell fyllet over den halvstekte bunnen og strø blåbærene over.
* Stekes midt i ovnen på 175 grader i 40 minutt.
* Dersom kaken blir brun på toppen kan det legges aluminiumsfolie over kaken. Da blir den ikke brent.
* Etter steketiden skrues ovnen av og kaken skal stå i ovnen i 30 nye minutter.
* Den skal være litt vinglete/vablen/shaken i midten når den blir tatt ut. Den godgjør seg mens den avkjøler seg i romtemperatur nemlig ;)
* Når den skal serveres blir den best kuttet opp når den er avkjølt.


Sånn så kaken ut rett etter den kom ut av ovnen :)


Ungene fikk være med å pynte kaka :)


Jeg ville ikke pynte den for mye ettersom jeg syntes den var så fin som den allerede var.
Men jeg har smeltet litt hvit sjokolade som jeg brukte som lim for å holde blåbærene på plass :)



Kalorier i hele kaken er 4670.   Nå brukte jeg et par magre alternativer, men likevel så er det ikke så altfor ikke på en hel kake som er så stor og kompakt som denne :) :p
God var den, uansett næringsinnhold, hehe!!! :D

Bakt ostekake har et ufortjent dårlig rykte på seg for å være tidkrevende og utfordrende.
Det skal jo igjen nevnes at jeg ikke har laget denne før så jeg har kun prøvd denne oppskriften nå!
Men denne var kjempeenkel og utrolig grei å få til! Kan virkelig anbefales :D

Enjoy!!

4 kommentarer:

  1. Denne kaken ser kjempenydelig ut:) Men lurte bare på om det skal være smeltet hvit sjokolade i selve kaken åsså, el bare som pynt på toppen? Hilsen Monica:)

    SvarSlett
  2. Heihei!
    Åh, jeg hadde glemt å putte inn at den smelta sjokoladen ( 200 gram) skal i røren :)
    Det er fylt inn nå, takk for du gjorde meg oppmerksom på det :D

    Og så er det litt ekstra hvit sjokolade til pynt, dersom man vil det :)

    T

    SvarSlett
  3. Så deilig den ser ut! Lyst å lage den til venninnene mine. Men syntes 26 cm form er litt mye kake. Går det ann å redusere den litt, og ha i mindre form? 18 foreks. dersom det er noe som heter det.. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er skikkelig dårlig på å regne ut mindre oppskrifter altså :/
      Da hadde jeg tatt den lettvindte løsningen med å bruke samme oppskrift og heller fordele på to former, hahah!!
      Beklager at jeg ikke har noe bedre svar til deg og nominerer herved meg selv til "årets dårligste svarer" :p

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)