lørdag 14. september 2013

Saftigste gulerotkaka jeg har smakt!





Her om dagen var det meldt regnvær. Bombe :P 
Så da fant jeg ut at mellomste og jeg skulle bake en kake.

Valget falt på en gulerotkake. Oppskriften fikk jeg av en fantastisk dame som står meg veldig nær <3
Har forandret bittelitt på oppskriften.


Oppskrift til 20*20 cm form.

4 egg
3 del sukker
3 dl mel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts salt
1 ts ekte vaniljesukker
1,5 dl solsikkeolje ( jeg brukte 1,5 dl smelta usaltet meierismør)
9 dl revet gulerot

Nydelige toppingen:
200 gr naturell Philadelphia, romtemperert
2 ts ekte vaniljesukker
100 gr romtemperert smør
250 gr sikta melis

* Sett komfyren på 160 grader.
* Pisk egg og sukker til eggedosis. Ca 10 minutt for å få den skikkelig luftig.
* Tilsett oljen/smøret.
* Bland mel og de andre tørre råvarene i en annen bolle og vend dette inn i eggedosisen.
* Riv gulerøtter og bland dette inn i eggedosisrøren.
* Kle formen med bakepapir og hell røren i formen.
* Stekes på nederste rille i ca 40 minutt. 
* La kaken hvile i formen i 5 minutt før du hvelver den over på en rist og lar den avkjøles.

* Pisk sammen Philadelphia og smør i en kjøkkenmaskin.
* Sikt inn melis og vaniljesukker.
* Pisk opp til luftig krem, ca 5 minutt.

* Lag pynt av marsipan om du ønsker det. ( Jeg farget marsipanen selv og modellerte den slik jeg ville ha den)


Dette er som sagt den saftigste gulerotkaka jeg har smakt! Superenkel og fantastisk god! :D 
Kan virkelig anbefales! 

:)





2 kommentarer:

  1. Stilig :) Det må prøves :)

    Klem!

    SvarSlett
  2. Den er superenkel så den passer både som snacks en kveld for dere to eller hvis det plutselig ringer noen som kommer på besøk :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)