tirsdag 1. januar 2013

Desserten på nyttårsaften


Panna cotta med sjokolade!

Mmmmmmm!!! Denne er altså bare såååå god og såå mektig!!
Ikke la dere lure av størrelsen på glasset, for glasset er stoooort ;) Og det er god bunn i det, så det var mer enn nok.
For å si det sånn så klarte ikke mannen av vertskapet å spise opp alt etter vi hadde hatt middag :p

På nyttårsaften skal det jo være en litt fancy, stor og utenom det vanlige av dessert. Mulig den ser kjip ut, men lover at den er himmelsk!!!!
Og så lettvindt, ikke minst :D

Dette er oppskriften jeg bruker når jeg lager panna cotta med Bailyes og sjokolade. HER ligger oppskriften med Bailyes (and english recipe) Denne gangen hadde jeg ikke i Bailyes, men den er jaggu god som gull uansett! :D

For 4 personer:
5 dl kremfløte
50 gram sukker
300 gram sjokolade (egentlig 250 gram, men siden jeg droppet Bailyesen tok jeg litt ekstra)
3,5 stk gelatinplater

Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutt.
Kok sammen sukker og kremfløte og rør sukkeret godt ut.

Klem vannet av gelatinplatene og legg gelatinen i den varme fløteblandingen.

Knekk opp alle sjokoladen og ha oppi den varme blandingen.

Sånn her ser det ut når det er rørt godt ut, mmmm!!!

Hell oppi glassene eller hvaenn du vil servere det i og la det stå kaldt minst et par timer før servering.
Jeg pleier alltid lage det kvelden i forveien for da er jeg sikker på at det er stivnet ;)


Siden jeg skulle kjøre med desserten fra meg til der vi skulle være så lagde jeg ikke sorbet. Men vertinnen disket opp med rørte bringebær og det var også veldig godt til. Friskt og godt :)

Lurer nesten på om jeg skal lage det igjen nå jeg... Så er det noe snacks til i kveld ;) ;) 
For det tar jo faktisk ikke mer enn 10 minutt :)

Et godt nytt år alle sammen og velkommen inn i 2013! :)

2 kommentarer:

  1. Morsom blogg du har! Og denne så utrolig god ut, men tror nok ikke jeg hadde orka noe særlig jeg heller hehe! :) Godt nytt år!

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha :D


    Det er bare å lage mindre kuverter det ;) Anbefaler virkelig å prøve den en gang for mmmm så god den er :D

    Godt nytt år til deg også!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)