torsdag 31. januar 2013

Vanilla cupcakes med ganache


I dag var jeg på barseltreff med 4 andre mødre og babyene deres. Kjempekoselig!
Ei hadde med seg kyllingsalat og da tok jeg med meg noe snacks til dessert.

Denne gangen prøvde jeg ut en gammel muffinsoppskrift. De ble kjempeluftige og gode, så denne seiler opp som en konkurrent til min andre favorittoppskrift, he he he!!

50 gram smelta smør
1 dl sukker
1 egg
1dl melk
3 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker (jeg hadde en spiseskje flytende vaniljeekstrakt for å få skikkelig vaniljesmak)
2,5 dl mel

* Forvarm ovnen til 175 grader ( jeg brukte minicupcake-jern)
* Smelt smøret og rør det inn i sukkeret. Visp dette godt sammen.
* Pisk inn eggene.
* Sikt alt det tørre og vend det inn i røren.
* Ha i melken (jeg varmer den slik at den er romtemperet)
* Stekes neders i ovnen på 175 grader  i 15 minutt.

Her kan det jo fylle si hva enn man vil i de før de stekes. Bare fantasien som setter grenser :)
Jeg valgte å ikke ha noe i de denne gangen.

Topping:
Det er den oppskriften jeg har brukt mange ganger tidligere, men jeg hadde ikke kakao hjemme nå.
Så da smeltet jeg en plate kokesjokolade inn i smøret i stedefor. Ble absolutt ikke en kjip erstatning det altså ;)
Lot den hvile i romtemperatur over natten og pisket den opp før jeg skulle bruke den. Mmmmm!!!! ;)

En oppskrift som er superlett og absolutt noe å anbefale ;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)