søndag 6. januar 2013

Sjokoladekake med lime.


I dag prøvde jeg meg på en kalorivennlig kake.
Nemlig sjokoladekake med lime i! 

Jeg er på jakt etter en oppskrift som ikke blir for tørr når man baker i små skalaer nemlig, så da prøver jeg ut det meste :)

Og kan jo bare si at denne oppskriften var gull!  Kaken ble skikkelig saftig og god!! 
Ser for meg at denne også kan være nydelig med sitron eller som ren sjokoladekake.


Oppskrift
3 egg
2 dl sukker
1 dl mel
1 tsbakepulver
1 dl kakaopulver
2 ts vaniljesukker
250 gr lettkesam
1 ts salt
1 lime


Visp egg og sukker luftig. Ha så oppi alt det tørre, så det våte.
Rasp det grønne på limeskallet (ikke få med det hvite for det er bittert) og klem saften ut av limen.

Rør dette godt sammen og hell i en smurt form.
Jeg brukte rund form, 24 cm diameter. 
200 grader i 20-25 minutt.


Kaken hever seg en gid del i ovnen, men den faller gidt sammen mens den står til avkjøling. Så ikke vær redd det er gjort noe feil hvis det skjer :)



Kan anbefale denne uansett om dere teller kalorier eller ei. For god og saftig ble den! :)
Jeg kommer til å bruke denne, uten lime, som base til forskjellig andre prosjekter, så god ble den :)

Ha en nydelig søndag!! :D


5 kommentarer:

  1. Oi dette var en fin kake! Lurer på om jeg skal stjele den oppskriften og prøve selv :) tror kanskje jeg vil bytte ut med en halv sitron istede, men dette virker jo lovende! Vil prøve det som cupcakes jeg da. Litt mer fan av småkaker :-)

    SvarSlett
  2. Stjel i vei!! :)
    Tror sitron kan bli veldig bra i den. Som jeg skrev over her i innlegget så tror jeg dette er en kjempegod base for sjokoladekaker tilsatt med noe ekstra :)

    Denne kaken er jo ikke stor, hehe! Jeg syntes den er liten i alle fall, hoho!!
    Men er sikker på at den kan bli knallgod til cupcakes! Bare husk steketiden ;)

    SvarSlett
  3. Ser ut som en veldig god kake, så dette må testes :) Men hvor mange grader skal den stekes på å hvor lenge?

    -Ina

    SvarSlett
  4. Det hadde jeg jo helt glemt å skrive,ops!
    200 grader i 20-25 minutt. Har lagt det inn nå.

    Takk for du gjorde meg oppmerksom på det :)

    SvarSlett
  5. Den va skrekkelig god med appelsin også!! Mmm!!

    -Ellen

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)